false
false
false
false
false
false
false
false
false
✍️فاضل فاضل نیای فومنی (مدیر مسوول هفته نامه ۴دی )

گیل رخ/اصلا گویا این شهر فومن حاشیه هایش تمامی ندارد در تمام زمینه ها متاسفانه تا بخواهید می توانیم آمار دهیم که در استان و حتی کشور زبانزد هستیم . چه در مسایل فرهنگی و چه در مسایل دینی . هنوز افتضاح ساخت بهشت و جهنم در فومن از میان اذهان مردم دنیا پاک نشده است و مردم فومن هنوز در مهمانی ها و تجمعات جمعی درباره آن حرف می زنند . که اینبار یک اتفاق دیگر در مسجد جامع فومن کل شهر را بهم زد . اتفاقی که در سال ۱۴۰۱ هم افتاد و باعث آزرده خاطر شهروندان شد . البته اینکه یک نفر بیاید و امر به معروف یا نهی از منکر انجام دهد نه تنها چیز بدی نیست بلکه بسیار خوب و پسندیده است اما کسی که معنای آن را نداند و بخواهد این کار را انجام دهد کار ناپسندی است و باید که او را از این کار بر حذر داشت مشابه اتفاق سال ۱۴۰۱ در همین چهارشنبه گذشته و در مراسم ختم یکی از شهروندان خوب و با شرف فومنی افتاد و باعث شد آن مراسم برای خانواده اش به عزای دیگری تبدیل شود چرا که هم بخاطر توهینهایی که به مهمانان صاحب عزا شد باعث شد که خانواده مرحوم ناصر خان رویین شرمنده مهمانانش شوند . . هیچ کس از حاضرین آن مجلس چه آقایان و چه خانم ها از این اقدام راضی نبودند خانمهای حاضر در آن مجلس که اکثر آنها چادری بودند همگی اعتراض داشتند و سالها در این مسجد نماز می خواندند و حرفهای دیگر چون بنده خودم در آن جا حاضر بودم و با من سخن می گفتند به احترام خانه خدا و همچنین امام جماعت آن مسجد به رشته تحریر نخواهم آورد . اما جریان چه بود :
در این مراسم وقتی نوبت به توزیع خرما و حلوا برای مهمانان توسط صاحب عزا رسید و همگی دختران این شهر بودند و حتی بعضی ها هم دانش آموز، گویا شال آنها برسر نبود که این عمل مورد اعتراض خانمی که در قسمت بانوان مسوول هستند
جلوی آن چند نفر را می گیرند و با الفاظی تند اجازه ورود را به آنها نمی دهد این مسئله ابتدا با پا درمیانی مادر زنده یاد رویین که از آن خانم که سابقه دوستی ۲۰ ساله را با ایشان دارند و حتی می گوید که از ایشان خواهش نمودم که آبروی مجلس را حفظ نماید و من ۲۰ سال سجاده ام را در این مسجد می گذارم و نماز می خوانم بخاطر همین بگذرید اینها مهمان من هستند و اینجا مردی نیست که اشکال داشته باشد . حتی همسر زنده یاد هم وارد گفتگو می شوند و خواهش می کنند و می گویند این مراسم را مادرم به احترام شما اینجا برگزار نموده چرا می خواهید آبروریزی کنید و … که گویا ایشان قبول نمی کنند و وقتی با یکی از این خانمها درگیر می شوند بقیه هم از راه می رسند و کتک کاری آغاز می شود تا جاییکه این مسوول بانوان مسجد فرار می کند و ….. پناه می برند در همانجا هم شیشه را می شکنند اما با ورود دیگر افراد و اعضای خانواده وداماد خانواده که گویا حال دختر زنده یاد خراب می شود همسرش او را به بیمارستان می برد و با ناراحتی زیاد شرکت کنندگان مراسم را ترک می کنند .
اما سوال اینجاست که کار کدامیک از طرفین درست بود ؟ خادم مسجد یا معدود شرکت کنندگانی که داخل مسجد روسری نگذاشته بودند ؟
با همه اینها آیا راه صحیح سازی یک جامعه به نظر آن خادم مسجد همین است ؟ آیا این دین گریزی نیست ؟ آیا نتیجه آن را چند سال پیش ندیده بودند که چه اتفاقاتی افتاد و چقدر حریم مسجد و حرمت بزرگترها در آن مکان شکسته شد و چند نفر بخاطر همین رفتار قید مسجد را زدند ؟اینکه متاسفانه اداره اوقاف هیچ دخالتی در اینگونه مساجد نمی کند و فقط زورش به مساجد روستا و بقعه ها و پو لهای آنها می رسد امر دیگری است اما آیا مسجد ملک و سند زده افراد است که هیئت امنا برای خودشان تعیین می شوند کسی هم نمی تواند در اینگونه مساجد دخل و تصرف نماید ( مسجد بالا محله هم از نظر هیئت امنایی همین مشکل تک بعدی را دارد اما تا کنون چنین اتفاقی در آن نیافتاده است ) ) حال که کسی نمی تواند و جرات ورود به اینگونه از مسایل این دو مسجد را ندارند هیئت امنا شروطی را برای برگزاری و برپایی مراسم در مساجد بگذارند و اعلام کنند تا آبروریزی نشود و مراسم یک خانواده بهم نخورد . مثل همان قانون من درآوردی که همین دو مسجد با اتفاق نظر هم گذاشته اند که مراسم بدون سخنران روحانی در آنجا برقرار نشود .گویا برای خانه خدا هم در فومن افرادی تصمیم می گیرند و بندگان خدا را از آن محروم می کنند همین رفتارها باعث شده که سال به سال حضور مردم در مساجد کم و کم شده است و متاسفانه عالمان دینی و افراد متشخص شهر هم در آن ورود نمی کنند و همان می شود که اکنون بسیاری از خانواده ها حاضرنیستند مراسمی برای عزیز مرده خود در مساجد بگیرند حتی بخاطر عدم مدیریت و نظارت صحیح در قبرستانها از آنجا هم ناراحتی دارند و ….
از اصل ماجرا عقب نمانیم بله رفتاری را که در مسجد جامع فومن اتفاق افتاد مسئله کوچکی نیست اینگونه رفتارها نه بر مبنای امر به معروف است و نه بر مبنای نهی از منکر زیاد عقب نرویم همین چند روز پیش مگر در مقاومت صدو چند شبانه روز در میدانهای کشور دختران بی حجاب نبودند ؟ مگر همین دختران نبودند که برای پاسداشت کشور عزیزشان شبها ساعتها سرپا می ایستادند و غرور ملی خود را نمایان می کردند ؟ چرا کسی اعتراضی نکرد ؟ و آن تک موردهایی که اعتراض نمودند سریع در همان میدان جوابشان را شنیدند اگر چه بعدها اعلام کردند که منظورشان آن چیزی نبود که تفسیر شد . بروید آن مداحی معروف را که می گفتند : آنکس که چادر گذاشته خواهرمونه
آن هم که بی چادرییه دخترمونه …
را گوش دهید .راستی گفته های سردار شهید سلیمانی و حتی رهبر شهید انقلاب را شما باور ندارید ؟ اگر تابع ولایت فقیه هستید ( که می دانم هستید ) باید در عمل به آن پایبند باشد نه اینکه خود را برتر بدانید و تفسیر غلط از آن داشتبه شید .برای نمونه بیانات چند مقام مرجعیت و شخصیتها را برای شما می نویسم شاید بخود آیید و با رفتارتان مردم را دین گریز نکنید .
نظر رهبر شهید آیت الله خامنه ای: پوشاندن مو و بدن از نامحرم واجب است؛ بنابراین اگر در بخش زنانه مسجد هیچ نامحرمی حضور ندارد و امکان دیده شدن توسط مردان نیست پوشاندن مو از این جهت واجب نیست.
نظر آیت الله سیستانی: معیار محفوظ بودن از نامحرم است. اگر زن در جایی باشد که از دید نامحرم محفوظ است حکم حجاب در برابر نامحرم موضوعیت ندارد.
نظر آیت الله مکارم شیرازی: حجاب برای پوشاندن از نامحرم واجب است بنابراین در محیط کاملاً زنانه که مرد نامحرم حضور یا دسترسی دیداری ندارد برداشتن روسری اشکالی ندارد.
نظر امام خمینی(ره ) و بسیاری از مراجع دیگر نیز بر همین مبناست که وجوب پوشش مو مربوط به حضور و نگاه نامحرم است.
اینها حرفهای بزرگانی هستند که شما از آنها اسلام را یاد گرفتید ایکاش ابتدا به سخنان آنها مراجعه می نمودید بعد تصمیم می گرفتید .اصلا این را بدانید راه معارف اسلامی این نیست که شما انجام می دهید با همین رفتارهاست که مردم حاضر نیستند دیگر مراسمی در مساجد بگیرند نه اینکه از خدا قهر کردند بلکه از شماها که خانه خدا را مدیریت نمودید با شما قهرند .
امیدوارم که اینگونه مسایل با یک عذرخواهی و یا هر تصمیم دیگری پایان پذیرد و هیئت امنای مسجد جامع برای حفظ آبروی مسجد که در آن هنوز صدای اذان مرجعیت جهان اسلام آیت اله بهجت فومنی برگوش فومنی ها طنین انداز است و همچنین امام جماعت مردی که سالهای سال پای تمام مشکلات این مردم ایستاده و در تمام مصیبتهای آنان شریک و همراه بوده است (حاج آقا حسن زاده ) تغییری در مدیریت بانوان آن انجام دهند تا خدای نکرده من بعد شاهد چنین اتفاقی نباشیم .
false
false
false
false



























