×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
false

✍ سیل سال ۹۸ بزرگترین #پارادوکس سال «رونق تولید»

بهارجان!
بگو در کدام کوچه عاشق شده ای؟؟؟؟
که هوایت اینگونه بوی یار می دهد!!!!

نمی دانم که سال نو را تبریک بگویم یا نه؟!!
نمی دانم از فرا رسیدن سال نو خوشحال باشم یا نه؟!!
نمی دانم بخندم یا سکوت اختیار کنم؟!!
سوالاتی که اکثر ما این روزها از خود پرسیده ایم و یا حداقل چند لحظه ای به آن فکر کرده ایم.نمیدانم و نمیدانم هایی که پاسخ آن رسیدن به سکوتی مبهم می باشد.
حال و هوای نوروز ۹۸ به گونه ای رقم خورد که مردم عزیز ایران را در ابهام عمیقی فرو برد.نمی دانستیم که آیا باید تبریک بگوییم یا از سیل، درماندگی، جا ماندگی و نابودی زندگی عده ای از هموطنانمان نقل و قول کنیم و ناراحت باشیم.
سالی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با نام «رونق تولید» مزین شد‌.
می توان گفت سیل سال ۹۸ بزرگترین پارادوکس سال «رونق تولید» خواهد بود.
اما دید و نگاه ما به این واقعه چگونه خواهد بود؟
آیا مشکل افراد حادثه دیده تنها با کمک های مردمی و دولتی برطرف خواهد شد؟
تا چه مقدار و میزان کمک، نیاز افراد حادثه دیده را برطرف خواهد کرد؟
بر طبق فرمایشات شیخ حسنعلی نخودکی در کتاب «نشان از بی نشان ها» در مورد دید و نگاه انسان ها به بارش و سرازیری سیل به موارد زیر می توان اشاره کرد که اندیشه و تآمل در آن در این اوضاع و شرایط حائز اهمیت خواهد آ

«خدا‌وند به موسی ع خطاب کرد: ای موسی مرا دوست بدار و نزد مخلوق محبوبم کن. عرضه داشت: خداوندا من تو را دوست میدارم اما چگونه تو را محبوب خلق گردانم؟ خطاب شد: نعمتهایی که به آنها عطا کرده ام به خاطرشان آور.
اشکال این استدلال آنست که حاکی از عجز خداوند است.بنابراین بهتر آنست که ابتدا ببینیم شر چیست.بطور کلی باید دانست که اساسآ نقص و شر امری عدمی است. جهل یعنی عدم العلم، کل یعنی عدم الشعر و محموم یعنی کسی که فاقد صحت است‌. همه نقائص و شرور منجر به امور عدمی می شود با این تفاوت که نقائص عدمیاتی است که ملکه است ولی به فعلیت نرسیده است مانند کور بودن یعنی عدم بصر که نقیصه ای است به شرط وجود قابلیت. از اینرو مفهوم کوری در مورد دیوار به کار نمی رود زیرا دیوار استعداد و ملکه بینایی ندارد.

تمام آلام و رنجها به آن سبب است که در شخص استعداد و قوه هست ولی قدرت برای فعلیت وجود ندارد. بعضی را استعداد هست و بعضی را نیست و به طور کلی هر کس که قوه و استعدادش به فعلیت نزدیکتر است غصه اش هم بیشتر است.
به این ترتیب شرور در عالم اموری هستند عدمی و در نتیجه نیازی به منشآ ندارند و بر این اساس اعتقاد ثنویه ابطال می شود‌.

پاسخ دیگر به اشکال وجود شرور در عالم آنست که آنچه را ما شر میپنداریم در حقیقت شر نما است و باطنش خیر است و اینکه ما آنرا شر می بینیم ناشی از ضعف عقل است.به قول سنائی:

آنچه هست از بلا و عافیتی خیر محض است و شر عاریتی

چه بسا که چیزی ناخوشایند شماست و حال آنکه خیر شما در آن نهفته است.
بنابر این شروری را که ما در عالم مشاهده میکنیم ناشی از آن قسم موجودات است که خیر بر آنها بر شرشان غلبه دارد. مثلآ وقتی باران می بارد زمین و حیوانات بر اثر آن احیا می شوند ولی در همین زمان ممکن است چند خانه نیز ویران و یا موجوداتی بر اثر سیل هلاک شوند. پس اگرچه باران برای زیان دیدگان شر بوده است اما برای همه نباتات و حیواناتی که از آن بهره جسته اند خیر بوده است.
خداوند زنبور عسل را خلق کرده است که هم نوش دارد و هم نیش.
#عطار گوید:
هر آن نقشی که در صحرا نهادیم تو زیبا بین که ما زیبا نهادیم»

بنابراین اگرچه این واقعه برای افراد حادثه دیده شر محض است و صد البته برای سایر هموطنان نیز دردناک است اما دیدن نیمه پر لیوان نیز در اینجا خالی از لطف نخواهد بود.
هر پدیده و اتفاقی دارای حکمت، تهدید و فرصت خواهد بود. و باید به طور جدی تهدیدها را از هموطنانمان دور و آن را تبدیل به اتفاق خوشایندی کنیم.
آیا می توان با برنامه ریزی درست و هدفمند پارادوکس رخ داده را به رونق تولیدی بینظیر مبدل نمود؟؟!!!
آیا کمک های مردمی نیاز افراد حادثه دیده را برطرف خواهد کرد؟؟!!
و اگر بله کمک ها تا چه زمانی باید ادامه یابد تا مشکل همه افراد حادثه دیده، نه کامل از لحاظ معنوی بلکه از نظر نیاز مادی که جز نیازهای اولیه و ابتدایی هر انسانی خواهد بود حل گردد؟؟
برای نائل آمدن به این امر مهم باید کمک ها بصورت برنامه ریزی شده و هدفمند انجام گردد و برطرف کردن نیازها بر اساس سلسله مراتب الویت امور باشد که کمک و یاری تمامی افراد جامعه در این امر مهم و خطیر خواهد بود.
از طرفی بر اساس آموزه های #کارآفرینی هر کجا نیازی وجود دارد فرصتی برای کار نیز وجود خواهد داشت. و همچنین هر فردی برای انجام کار با کیفیت نیازمند به انگیزه های مادی و معنوی خواهد بود.
با توجه به حضور و وجود قشر عظیم افراد بیکار جویای کار در کشور، می

توان با خدمت گماشتن این افراد در مناطق حادثه دیده و پرداخت حقوق و مزایا به این عزیزان مشکل هموطنانمان را سریع تر و بهتر برطرف نمود.

🌸«رفع نیازی از افراد جامعه با رفع نیازی از افراد دیگر جامعه»🌸

تا بتوان هر چه سریع تر هموطنان عزیزمان را نه کامل، بلکه در حد نیازهای ابتدایی به زندگی اولیه باز گردانیم.کمک های مردمی و دولتی باید هدفمند انجام گردند. و همچنین با رایزنی و نظرسنجی از افراد خلاق و نوآور، ایجاد اتاق فکر و طرح هر موضوع و مسآله خاص بصورت جداگانه در اتاق های فکر مربوطه و بهره گیری از تکنیک های خلاقیت برای رسیدن راه حل های هر چه سریع تر رفع مشکل افراد حادثه دیده اقدام کنیم.

با کشف و خلق محصول جدید، روش جدید، منابع جدید، بازار جدید می توان «رونق تولید» را در کشور گسترش داد.

سال نو با اهداف نو در انتظار شما خلاقان، نوآوران و نواندیشان برای رسیدن به هدف والای #رونق_تولید خواهد بود.

#فاطمه_عذرجو مدرس کارآفرینی در دانشگاه

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true