مصاحبه اختصاصی مجله خبری تحلیلی نشریه گیل رخ با آقای ابراهیم محمد زاده فعال فرهنگی و اجتماعی از روستای شفت محله ی ضیابر شهرستان صومعه سرا…
🔺️لطفا خودتان را معرفی کنید؟
باسلام و صلوات بر محمد و آل محمد و عرض خداقوت خدمت دست اندرکاران نشریه گیل رخ بنده ابراهیم محمدزاده عضو شورای اسلامی، یکی از اعضای هیات امنای مسجد و مسئول کانون فرهنگی روستای شفت محله ی ضیابر هستم.
🔺️از روستای شفت محله برایمان بگویید؟
یکی از روستاهای تابعه بخش مرکزی در ۲۰کیلومتری شهرستان صومعه سرا و در شمال غربی شهرستان است که حدود ۶۲ خانوار دارد و به اندازه ی سهم خود در انقلاب حضور داشته اند و همواره به لطف الهی در راهپیمایی های ضد رژیم شاه شرکت نموده اند و همچنان بطور مستمر شرکت میکنند…
🔺️آیا در این روستا شهید و جانباز و آزاده هم داشته اید؟
۳شهید، ۳ جانباز و یک آزاده و ۲۳نفر رزمنده از این روستا در جبهه های جنگ حضور داشته اند.
🔺️فعالیت مسجد محل و کانون فرهنگی روستا چگونه است؟
مسجد و کانون فرهنگی شفت محله یکی از نوادر روستاهای سطح استان است که مسجدی بزرگ و کانون فرهنگی بسیار فعال دارد و بعنوان کانون شاخص در شهرستان و استان میباشد.
ساخت این مسجد از ۳سال قبل آغاز شده و تا به امروز ۱ و نیم میلیارد تومان هزینه احداث آن بوده است.
۱۵سال متوالی برنامه های قرائت قرآن داشته ایم و گاها از قاریان بین المللی دعوت نموده ایم و برنامه های متنوعی در ایام مختلف سال در اعیاد و ایام وفات و شهادت تا قبل از بیماری کرونا برگزار گردیده است.
بعداز دهه اول عاشورا برنامه هفتگی تا ۲۸صفر هر ساله با حضور یک سخنران و مداح و استقبال مردم برگزار شده است…
چند سال متوالی ایام دفاع مقدس یا هفته بسیج ۵۰۵ نفر بسیجی و رزمنده و سپاهی و ارتشی در این مسجد جمع میشدند که به آنها لوح تقدیر داده میشد.
یکی از برنامه های ابتکاری ما این بود که نیروهای انقلابی را دور هم گردآوری میکردیم و در سال ۵۷ اولین راهپیمایی را در ضیابر داشتیم که صلوات میدادیم و این تجمع برای دیگران جالب بود.
🔺️فعالیت پایگاه مقاومت بسیج در این روستا چگونه است؟
پایگاه مقاومت بسیج این روستا از سال ۷۰ تشکیل گردید و تا به امروز ۷بار بعنوان پایگاه نمونه در شهرستان معرفی شده است.
قبل از تشکیل پایگاه بسیج، انجمن های اسلامی بعد از انقلاب در سطح کشور راه اندازی شد که پایگاه انجمن اسلامی شهید بهشتی در این روستا تشکیل شد و از مهر انجمن برای خدمات به مردم استفاده میشد.
قبل از تشکیل شوراهای اسلامی و دهیاری در روستاها، شوراهای شاخص در ۴ روستا تشکیل شد شفت محله جزو این ۴ روستا بود که ۸سال بعد منحل گردید و شوراهای اسلامی ایجاد شد.
🔺️آیا بین پایگاه مقاومت بسیج،شوراهای اسلامی و اعضای هیات امنا هماهنگی وجود دارد؟
مجموعه محل ،هیات امنای مسجد،شورای اسلامی و پایگاه مقاومت با هم هماهنگ هستند و اقدامات فرهنگی متنوع در سطح شهرستان انجام میشود و بیش از ۱۵ سال مسابقات فرهنگی در مدارس برگزار نموده ایم و در استان رای مقام اولی را کسب نموده ایم.
🔺️کانون فرهنگی شفت محله کتابخانه بزرگی دارد هدف از جمع آوری چنین مجموعه بزرگی چیست؟
بیش از ۸هزار جلد کتابهای بسیار غنی و تاثیرگذار در مسجد و کانون جمع آوری شده است.
هدف ما ارتقا سطح آگاهی مردم و محافظت از سنت اوایل انقلاب است تا بتوانیم فرهنگ ایثار و اخلاص و انقلابی بودن را به نسل جوان منتقل نماییم و بدانند برای نظامی که امروز ما وارث خون شهدا و انقلابیم خونهای زیادی داده ایم و این انقلاب راحت بدست نیامده است.
🔺️از زمان انقلاب چه خاطراتی دارید؟
سال ۵۷ در کشتار ۱۷شهریور حضور داشتم و به عینه کشتار زنان و مردان زیادی را دیدم.
مرحوم برادرم رضا محمدزاده، مصطفی امدادی و مسلم نعیمی همراه من بودند راهپیمایی به رهبری شهید مفتح و شهید بهشتی به راه افتاد چون در روز قبل رژیم شاهنشاهی در میدان ژاله ۲۰ نفر از جوانان ما را به شهادت رسانده بودند در همان شب تصمیم گرفته شده بود که در ۱۵ شهر ایران حکومت نظامی اعلام کنند.
روز ۱۷ شهریور مردم از میدان شهدا به سمت میدان آزادی راهپیمایی را آغاز کردند. میدان ۱۷ شهریور به تصرف گارد شاهنشاهی درآمده بود و دور میدان پر از جمعیت بود که هشدار دادند متفرق شوید اما کسی متفرق نشد و فرمانده به سرباز دستور داد که به مردم شلیک کند اما سرباز به فرمانده شلیک کرد و همان لحظه سرباز را به گلوله بستند و مردم به حمایت از سرباز به سوی نظامیان حمله ور شدند و پس از شلیک تیرهای مشقی شلیک تیرهای واقعی شروع شد و بیش از ۴هزار نفر شهید شدند.
هدفم از تعریف این خاطره این بود که جوانان ما بدانند در آن زمان تمام تصمیم گیریهای ایران در دست کاخ سفید و انگلیس بود و آنها باید به شاه میگفتند که چه کار کند چه کار نکند.
بعدها، (بن ژسکی مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کتاب خاطراتش نوشته ما بعداز دیدن جمعیت عجیب ۱۶ خرداد احساس خطر کردیم و مجوز کشتار حداقل ۱میلیون نفر را به حکومت شاهنشاهی دادیم و گفتیم میتوانید برای حفظ حکومت تعدادی از مردم را بکشید )… اما متاسفانه روی این موضوع خیلی کار نشده است، چطور میشود برای ملت متمدن و۲۵۰۰ساله ایران افراد وحشی آمریکایی تصمیم بگیرند؟
آیا ما گوسفند بودیم؟
حتی برای قلع و قمع گوسفندان نیز چنین مجوزی صادر نمیکنند اما براحتی مردم زیادی با دستور انگلیس و آمریکا کشته شدند.
یکی دیگر از نکات مهم تاریخی که روی آن کار نشده اینست که وقتی افسران انگلیسی میرزا کوچک خان آن میرزای بزرگ را تهدید کردند اگر راه را باز نکنید با توپخانه هایمان راه را باز خواهیم کرد، میرزا خطاب به آنان گفت؟ خواب مردم ایران بسیار سنگین است مواظب باشید صدای توپهایتان آنها را بیدار نکند که اگر بیدار شوند روزگارتان را سیاه میکنند.
اینها نکات مهم و تاریخی انقلاب است که به آن پرداخته نشده.
🔺️نظر شما درخصوص فرهنگسازی و کارهای فرهنگی چیست؟
متاسفانه مسئولین ما روی کارهای فرهنگی از آن جهت که دیربازده هستند سرمایه گذاری نمیکنند و رغبت نشان نمیدهند چون کار فرهنگی معمولا ۱۰ الی ۱۵ سال و حتی بعضا ۱۰۰ سال بعد جواب میدهند مثلا نهضت سال ۵۷ یکی از دستاوردهای جمال الدین اسدآبادی،میرزا کوچک خان و آیت الله مدرس بوده است.
به خاطر دارم بیش از ۲۰ سال در ضیابر منتظر ساخت یک مجتمع فرهنگی بودیم که نهایتا گفتند زمین را شما خریداری کنید تا مجتمع را بسازیم اما در ضیابر زمین خریدند و زندان ساختند و آن روز به حاضرین گفتم وقتی کار فرهنگی انجام نمیدهیم باید هم زندان بسازیم چون با نبود اقدامات فرهنگی تخلفات و بزه کاری زیاد میشود و باید زندانهای زیادی بسازیم اما اگر یک دهم از هزینه هایی که صرف ساخت و تجهیز و نیروهای زندان میشود صرف کارهای فرهنگی شود نیازی به اینهمه زندان و زندانبان و هزینه نیست.
🔺️سخن شما با مسئولین چیست؟
هر ساله در ایام فصل کشاورزی ستاد بحران داریم اما چه فایده ای دارد؟هزاران لیتر بنزین،نفت و گازوئیل مصرف میشود اما مشکلی حل نمیشود چون سرچشمه اصلی مشکلات آبیاری ،ورودی سد تاریک است که قادر نیست بیش از ۳۲مترمکعب آب را در طول شبانه روز عبور دهد و حتی در طی ۴۲سال اخیر به این تونل اضافه نشد یا در کنارش تونل دیگری حفر نشد فلذا اینک در فصل زراعی باید آبرسانی نوبت بندی شود و خشکسالیهای وحشتناک مردم را گرفتار کند.
ما به مسئولین پیشنهاد دادیم منطقه ضیابر و حومه که حدود ۸۰٪ از ملک جهان شاندرمن آب میخورد، ملک جهان تا قرابا حدود ۲۲ کیلومتر است در جاهاییکه برق هست چاه های عمیق حفر شود تا آب منطقه تامین شود اما این کار را انجام نمیدهند.
یک اصطلاح علمی،حقیقی و تجربی داریم که میگوید:همیشه پیشگیری بهتر از درمان است اما مسئولین ما با کلی هیاهو همیشه به امر درمان ورود میکنند حتی در بحثکرونا اگر در ایام عید از ورود مسافران جلوگیری میشد امروز اینهمه هزینه و مشکلات را متقبل نمیشدیم.
🔺️آیا در امر ورزش هم فعالیت دارید؟
از جمله روستاهایی هستیم که زمین ورزشی ۲ هکتاری داریم و از ۳۳ روستای حومه ضیابر فقط ۳ روستا زمین ورزشی دارند و مابقی فاقد زمین هستند.
سالهاست منتظر فنس کشی زمین هستیم اما انجام نشده، دورتادور زمین را درخت کاشته ایم و در فصل تابستان از سایه اش استفاده میکنند.
این زمین برای آینده محل و ورزش مناسب است.
ما یک زمانی تیم داشتیم و با تیمهای دیگر مسابقه میدادیم اما جوانان ما بدلیل نبود شغل و امکانات از اینجا رفته اند و ساکن شهرهای دیگر هستند.
ما در امر ورزش و تهیه امکانات ورزشی کمک میکنیم و تجهیزات ورزشی زیادی در کمدهای کانون هست که برای ورزشکاران تهیه شده اند.
بنده اعتقاد راسخ دارم یکی از راه های جذب جوانان برای مساجد،امورات دینی و مذهبی کارهای ورزشی و گروهی است.
بارها بچه ها را به اردوهای زیارتی و تفریحی برده ام.
🔺️آیا تاکنون خواسته اید اینهمه عکس و خاطرات را بصورت موزه دربیاورید؟
بله خیلی تمایل دارم اما مسئولین ما متاسفانه یا نمیخواهند یا کم کار هستند.
اگر ما را حمایت کنند این آمادگی را دارم این مجموعه را به شکل موزه دربیاوریم و این میراث ارزشمند را برای آیندگان ساماندهی کنیم.
🔺️با جوانان چه صحبتی دارید؟
بنده همواره در طول زندگی با جوانان دمخور بوده ام و در تمام کارهای فرهنگی، علمی و ورزشی همراهی شان کرده ام و به آنها توصیه میکنم ضمن اینکه از ایام جوانی خود بهره میبرند، افراط و تفریط نکنند و بدنبال دانش بروند و برای آینده خود فکر کنند و بدانند در گذشته افراد زیادی برای این انقلاب و پاسداری از آن زحمت کشیده اند و در زمان خود کارهای فرهنگی زیادی انجام داده اند که امروز مثل سردار سلیمانیها، میرزاکوچک خانها،سید حسن مدرس ها و غیره پرورش داده اند و امروز ما باید ادامه دهنده راهشان باشیم تا این انقلاب را بدست آقا امام زمان برسانیم.
🔺️سخن آخر شما؟
کارهای فرهنگی ظرافتها و سختیهای خاص خودش را دارد اما ماندگاریش از همه کارها بیشتر است. کار فرهنگی یک کار پایه و ریشه ای است. بنده از دست اندرکاران فرهنگی میخواهم با تشکیل یک نهاد فرهنگی بتوانیم با یکدیگر ارتباط بیشتری داشته باشیم و از تجربیات هم استفاده نماییم و به دانش خود اضافه کنیم تا بتوانیم کارها و اقدامات فرهنگی را رو به جلو پیش ببریم.